TIERRAS POLARES - Otoño/Invierno

TIERRAS POLARES
          Si et registres podràs rebre al teu correu el butlletí de senderisme
Inici Directori Catàleg Agenda Revista Territori Enllaços Extranet
> Revista > Llistat > Article
17/10/2017 Iniciar sessió Registrar-me es català en

VIATGES INDEPENDENTS & TREKKINGS - TARDOR 2017

Revista - Cròniques (Cròniques d`excursions i recomanacions d`itineraris)
Naixement de la Tordera
EditorCarles Mir
Data14/08/2007

NAIXEMENT DE LA TORDERA

L’excursió que vaig a descriure és al bell mig del Montseny. Concretament, entre la part alta de la vall de la Tordera i el naixement d’aquest riu. Es pot resumir d’aquesta manera:

El Baiès – Sant Marçal – La Traüna

Alternativa B

-        Cingles de Bovilar

Descripció breu del trajecte

Deixant els cotxes al revolt del Baiès (just abans d’arribar a la casa de pagès El Baiès), l’excursió comença a una pista forestal, de molt bon pujar, que tot passant pel pont del Baiès, es bifurca a la font de les Nàiades que, tot i no rajar com d’altres fonts del Montseny, mana un aigua molt agraïda especialment si ensopeguem amb un dia de calor estiuenc. Brolla en tres aixetes, i crec recordar que duu una inscripció.

A la bifurcació, prenem el camí de l’esquerra, que ens permet passar vora el recinte del càmping Les Illes. Passat el càmping, un corriol curt va a parar a una pista ampla, que cal agafar per l’esquerra. En unes quantes llaçades, i a l’ombra de la nombrosa arborada que cobreix el nostre camí des de les alçades, anirem a parar en una pujada continuada però molt fàcil fins a la font Bona, probablement una de les millors i més emblemàtiques del Montseny i (perquè no dir-ho) de tot el país. Dos brolls que ragen d’allò més (sobretot si ha plogut molt en els darrers mesos) ens permetran recuperar ràpidament els líquids perduts durant la pujada.

A partir d’aquí, pràcticament s’ha acabat la pujada, només un tram curt que, en una llaçada i tot passant per davant de l’hostal Sant Marçal, ens condueix a l’anomenada Taula dels Tres Bisbes, a la qual hi accedim travessant la carretera de Sant Celoni a Viladrau. El lloc mereix aturar-s’hi una bona estona, especialment si la climatologia hi acompanya. Ideal per al dinar.

Tornem a baixar fins davant de l’hostal, però en comptes d’entrar-hi, continuem el nostre camí (GR-5.2) cap al Puig i la Creu d’en Picarín. Poc després, deixem el GR-5.2 per tal de no acabar trepitjant la temible tartera coneguda com a Pedregar Rodó, que si bé ens conduiria cap al cim de les Agudes, no és gens recomanable si del que es tracta és de fer una excursió plàcida com és el cas...

Nosaltres cercarem la pista que passa per la Roca del Bes i, més tard, per la font de la Gallina, per arribar entre llaçada i llaçada, a la Traüna, mas habilitat com a casa de colònies i davant el qual hi ha un prat ideal per a fer una migdiada.

A partir d’aquí, tenim dues possibilitats:

A – Sot del Cortils i Pont de Can Fortià (recomanat)

Reprenem la pista que passa per Can Jovany (al costat del càmping Can Cervera), fins a desviar-nos (a mà esquerra, segons el sentit del nostre itinerari) per un corriol que baixa, en llaçades successives, fins a can Fortià. Un trencall en una d’aquestes llaçades ens abocaria al pont de Can Fortià, que es troba ja a la carretera on hem deixat els cotxes.

Però si resta temps, podem ignorar el trencall i continuar baixant pel mateix camí, que esdevé més estret però que, finalment, després d’arribar a un mas amb una font (que no sé si és potable) i vorejar uns conreus, continua en un camí que porta directament al gorg anomenat Sot del Cortils, una meravella de la natura! Finalment, tornaríem per la pista, que en realitat anirà a parar a la carretera, que després hem de prendre en pujada fins a trobar els autos.

B – Cingles de Bovilar (ràpid)

En comptes de continuar per la pista de Can Jovany, ens endinsem per un corriol que condueix als Cingles de Bovilar, des d’on es pot veure un espectacular salt d’aigua i un Gorg Negre, al qual només hi entrarem si som capaços de salvar un tram brevíssim però embardissat.

Trobarem la pista que vam agafar al començament de l’excursió, entre el Baiès i Sant Marçal. Òbviament, hi caminarem en direcció contrària a la que vam seguir al principi de la sortida, per trobar de seguida els cotxes.

Dades tècniques:

Distància.......................... Potser uns 8 o 9 km bruts

Temps de durada.............. Depèn del nostre ritme. Entre 3 hores i 3 hores i mitja efectives

Desnivell [1]...................... 400 m

Dificultat tècnica............... Cap ni una

[1]Entès com a diferència entre el lloc més baix i el més alt del trajecte.
  Fes clic en la imatge que vols veure
Sot del Cortils
Flora de la vall de la Tordera
Mapa i traçat de l'excursió

AMADABLAM VIAJES Y AVENTURA

Inici | Qui som? | Nota Legal | Contacta amb nosaltres | Publicitat
Excepte a on s'indiqui, el contingut d'aquest lloc web està protegit amb una llicència Creative Commons